Test Honda CBR 650 F: sportovní malorážka
- Publikovno: 27.10.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Tak trochu ve stínu za novým Firebladem zůstaly všechny ostatní sportovní motocykly od Hondy a přitom mají světu také co ukázat. Možná nejsou prošpikované nejnovějšími technologiemi, ale jakmile se jí dostanete pod kůži, předvede vám jízdu, na kterou jen tak nezapomenete.
Když se vám sejdou v rukou dobré karty, je vám hned od začátku jasné, že si zahrajete skvělou partičku. Takový pocit jsem měla i já, když jsem si vyzvedávala na test sportovní motocykl CBR650F, pěkná motorka, vymetená obloha a celý den volno, co víc si můžete přát? Snad jen čisté silnice a co nejméně pitomců, kteří si budou chtít na váš účet honit ego.
Už na první pohled se vám bude CBRko líbit. Ostře řezané tvary, štíhlá linie a tak trochu vyzývavý vzhled s poodhaleným motorem, jako by vám lehká dívčina ukazovala svoje stehýnko jindy ukryté pod dlouhou sukní. Líbilo se mi sedlo, jak je usazené do motocyklu a v moment kdy si na něj sednete, tak zjistíte, že vám bude vyhovovat, ať už svým neklouzavým povrchem nebo tvarem, a navíc je úplně jedno, jestli jste narostli nebo ne. Na zem dosáhnete všichni pohodlně. Během jízdy oceníte dva velké budíky, vlevo digitální otáčkoměr s ukazatelem rychlosti, vpravo je počítač, který vám ukazuje ostatní informace jako je čas, stav nádrže, počítadlo denních kilometrů apod.
Posaz na Hondě je sportovní, váhu těla částečně držíte na rukou, nohy poskládány pod sebou, ale tak to má být a jinak bych to ani nechtěla. Při pohledu zepředu bych ale vytáhla zajímavě tvarovaný LED světlomet, který mi tvarem připomíná tvář divoké šelmy se špičatýma ušima, v kapotáži se doslova utápí a to je v tomto případě škoda. Slušivá jsou také kola se zubatými brzdovými kotouči.
Hned od prvních ujetých metrů zjistíte, že funguje CBRko přímo strojově. Stupně v převodovce padají jako po másle a jsou velmi rychle poskládány za sebou, takže pokud za to rádi taháte, občas stihnete mezi dvěmi světly na křižovatkách vystoupat až na šestku a zpět. Ale až budete jezdit svižněji mimo město a hlavně si dáte pár zatáček, zjistíte, že jsou poskládány v dobrém sledu a nebudete mít proti tomu žádné námitky. Dokáže jet pohodovou rychlostí, ale i svižnějším tempem, jen musíte počítat s tím, že je potřeba držet otáčky motoru nahoře a také si tak nějak podvědomě omílat, že máte pod sebou šestikilo a to jaksi nemá výkonu na rozdávání jako silnější stroje. Budete se muset naučit jezdit hospodárně a šetřit si výkon i na dokončení manévru.
Motocykl je poháněn řadovým čtyřválcem o obsahu 649 ccm a je to svojí náturou spíše tažný kůň než dostihový šampion, táhne v celém rozsahu otáček od třech tisíc až přes deset, ale nejvíc se mu líbí, když jej držíte kolem sedmi tisíc a výš. Navíc váží CBRko 211 kilogramů a s tím si musí jeho 90 koníků pod sedlem také poradit. Občas jsem jej musela podřadit i o dva až tři stupně, abych z něj vytáhla to co jsem potřebovala. Nevidím to však jako zádrhel, bavilo mě pohrávat si s otáčkami a hledat to místo, kdy si motor radostí výská a táhne silou medvědí.
Během první hodiny mi přišlo eFko tak trochu bezpohlavní. Všechno fungovalo jak mělo, to ano, ale nějak mi tam chybělo takové to cinknutí, okouzlení, pocit výjimečnosti, přišlo mi jako tuctová motorka střední třídy, kterou mohou ocenit tak leda mladí začínající jezdci. Naštěstí jsem se tím nenechala rozhodit a udělala jsem dobře. Vytáhla jsem jej z rychlých silnic na ty více zakroucené a teprve tady mi ukázal, že to není nudný Japonec, ale mladý nevybouřený býk, který však nemá žádnou chuť vyhodit vás ze sedla. Naopak, co musím pochválit, byl jeho podvozek. Nijak jsem jej nenastavovala a i v továrním nastavení funguje přesně podle mých představ. Přední 41mm teleskopické vidle se neutápí, nehoupají se, pohlcují veškeré nerovnosti a stejně tak se chová i zadní, v sedmi stupních stavitelný, tlumič.
Spolehnout se můžete i na kotoučové brzdy, vpředu dvojitou s dvoupístkem Nissin, vzadu je jeden kotouč s jednopístkem. Brzdy mají rychlý nástup, nevadnou a dají se velmi lehce dávkovat. Možná bych tady uvítala možnost vypnutí dvoukanálového systému ABS. Je totiž dost citlivé a zasahuje vám do brzdění víc než byste chtěli a pokud máte rádi svůj stroj pod vlastní kontrolou, tak by to bylo sympatickým doplňkem. Samozřejmě, že pro mladé jezdce, kteří budou nabírat zkušenosti se sportovním motocyklem je to bezpochyby dobrý pomocník.
V moment, kdy si zvyknete na to, jak vám motocykl funguje a jak se v různých situacích chová, dostanete se o level dál. Začnete mu věřit a ve finále zjistíte, že nejedete vůbec pomalu, že vás to vysedání v zatáčkách děsně baví a že vlastně tu vaši oblíbenou trať jedete už potřetí. Hledáte co nejlepší stopu a v okamžik, kdy se vám již po několikáté ozve hlásič u stupačky zpozorněte, je na čase to obrátit, lehce zvolnit a mazat domů, než si ustelete někde jinde, jen ne ve vaší posteli.
Honda CBR650F je čitelný motocykl, pár dřívějších zkušeností určitě mít musíte, ale díky jeho motoru, vám bude odpuštěna i menší chybička, než se spolu sladíte a než vy pochopíte, jak funguje a kdy se bude cítit nejlépe. Ve své střední třídě bude CBRko rozhodně patřit mezi spolehlivé stroje a spíše mezi ty povahově klidnější. Je tak čitelný, až vám občas bude líto, že v sobě postrádá kousek rebelství. Můžete jej vzít na okruh a určitě si s ním užijete velké množství zábavy i tam, jednoznačně vám ostudu neudělá, leda byste si ji trhli vy sami.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený řadový čtyřvále se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 67.0 x 46 mm, zdvihový objem 649 ccm, kompresní poměr 11,4:1. Největší výkon 66 kW (90 k) při 11 000 1/min, největší točivý moment 63 Nm při 8 000 1/min. Elektronické vstřikování PGM-FI , tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Ocelový trubkový rám - motor součástí nosné konstrukce. Přední teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 120 mm. Zadní centrální pružící jednotka Monoshock s nastavitelným předpětím, zdvih 43,5 mm. Brzdy kotoučové Nissin, vpředu dvojitá dvoupístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola šestipaprsková hliníková litá. Pneumatiky 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu. Rozvor 1450 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, světlá výška: 130 mm, pohotovostní hmotnost 211 kg. Objem palivové nádrže 17,3 litrů.
Barevné provedení: černá Matte Gunpowder Black Metallic, bílá Pearl Metalloid White a červená Millenium Red
Cena vč. DPH: 224 900 Kč
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 27.10.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro