Test Suzuki GSX-R 1000: z jiné planety
- Publikovno: 5.8.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Pro letošní rok „mírně“ upravená GSX-R 1000 nabízí pořád ten odpovídající jezdecký adrenalin a to doslova. Jako jeden z mála současných litrových superbiků totiž postrádá pomocnou či záchranou ruku veškerých elektronických asistentů.
Můžu s jistotou tvrdit, že řada GSX-R patří už do kategorie legend a každé motorkářské srdce, naladěné do sportovna, zvýší svůj tep při vyslovení těchto čtyř písmen. Minulý rok jsme v testu okusili menšího sourozence GSX-R 750 a doslova nám během chvilky padl do ruky a zanechal výborný dojem. A jak to dopadlo s litrovým bráškou?
Změny patrné na první pohled odhalí absenci druhé koncovky výfuku. Hlavním důvodem bylo samozřejmě odlehčení o nějaké to kilo a záměr se určitě vydařil i esteticky. Sólo koncovka je z titanu a samotné výfukové potrubí z tenkostěnné oceli a to vše svedeno v pořadí 4-2-1. Zlatě lakované radiálně uchycené brzdiče Brembo nám taky hned padly do oka, ovšem o 0,5 mm tenčí brzdové kotouče rozhodně na první pohled nerozeznáte.
Do motoru nevidíte, ale údaje výrobce hovoří jasně. O 11% lehčí písty, nový profil výfukové vačky má za následek o 0,1mm delší chod ventilů, což pomáhá ke zvýšení výkonu ve středních otáčkách. Komprese vzrostla z 12,8 na 12,9 : 1 a nový software řídící jednotky motoru pomáhá ke snížení spotřeby až o 8%. Došlo tak k poklesu otáček z 12 000 na 11 500 1/min potřebných pro dosažení nejvyššího výkonu 185 koní. Dobře vypadající přední vidlice Big Piston je po novu nastavena a o sem milimetrů kratší, přičemž dráha přední vidlice doznala také zkrácení z 125 mm na 120 mm. Když k tomu připočítáme i nově použitý speciální tlumičový olej pro lepší odezvu, mělo by vše pracovat na jedničku.
Seznámení máme za sebou, je třeba vyrazit. Po úvodním pozdravu digitální přístrojové desky s designově šikovně prolnutým analogovým otáčkoměrem si uvědomuji, že už nesedím na takovém „mazlítku“ jako byla loni GSX-R 750. Je to dospělý bike se vším všudy. Módy palivových map nejsou novinkou a jen připomenu, že je možno vybírat v rozmezí A-B-C. „Céčko“ počítá s mokrou vozovkou, „Béčko“ volí jemnější otevírání sacích klapech a „Áčko“ nejvíce využijte při jízdách na okruhu, neboť zde otevřete všechnu tu sílu vyházející z útrob motoru a nelítostně se to všechno žene přes zadní kolo na asfalt. Ovšem dá se to říct i podle slov mého kamaráda jednodušeji „Áčko“ to je cesta do nebe! Přeberte si to jak uznáte za vhodné. A ještě nesmím opomenout zvukovou kulisu tolik typickou pro Suzuki GSX-R, jemný „chraplák“ vám bude dost často ježit chlupy i chloupky po těle.
Nás čeká ale všední provoz a tak se pokouším najít silnice s dobrým povrchem a méně frekventované. Dálnice byla hned první na řadě a i když není GSX-R 1000 cestovní stroj dá se nějakou chvíli tato pozice vydržet. Volný prostor před vámi ovšem svádí k využití veškerého potenciálu motorové jednotky, tak hlavně pozor na nějakého strejdu v plechovce co se nekouká při změně pruhu do zrcátek. A že je jich dost! Tah motoru je zážitek, někdy máte dojem že vám stačí zařazená čtyřka a ta vše zvládne od okamžitého zrychlení až po pojíždění při padesátikilometrové rychlosti. To není ale to pravé kafe, vše přijde až při využití celého rozsahu otáček. Střední otáčky okolo 6000 1/min opravdu mají minimální propad tahu a maximální točivý moment 117 N.m při 10 000 1/min je opravdu extra třída mezi ostatní litrovou konkurencí.
Předemnou je ale kvalitní silnice druhé třídy, zatáčky jemně utažené a sem tam nějaký horizont. Odvažuji se přepnout opět na ostré „Áčko“ a tlačím rozjetou „súzu“ do zatáček. Ano, v některých případech opravdu tlačím. Je to jako za starých dob, kdy jezdec krotil svůj stroj jako divokého mustanga. Je to o zvyku a nakonec vás to začne bavit. Pokud na tuto hru přistoupíte, tak vám ani nebude vadit nepřítomnost dnes už běžných elektronických systému jako je kontrola trakce či ABS. Naopak, budete mít lepší pocit, že dokážete ovládat takovou divočinu. Ovšem chce to jistou ruku a správné reakce. Je tady ale skvěle pracující přední vidlice, nenechá vás ve štychu a perfektní odezva od předního kola vás uklidní jistějším pocitem. Elektronicky ovládáný tlumič řízení tomu jen odpovídajícím způsobem sekunduje. Ostré přidání plynu není tak i bez kontroly trakce nebezpečný manévr a zároveň můžete třeba přes horizont rozprostřít svá křídla a zase se bezpečně dotknout země.
Takže zase zpátky na zem. Suzuki GSX-R 1000 je náčiní pro pravé chlapy a žádná ořezávátka. Na druhou stranu vás odmění nevšedním zážitkem dnes už málo viděného fyzického spojení mezi jedcem a motocyklem. Kdo řeší i barevné kombinace, tak kromě klasické tovární modrobílé je v nabíce střídmější, ale za to velmi elegantní černé provedení.
Na závěr musím podotknout, klobouk dolů před celou řadou GSX-R jejíž počátky sahají až do roku 1985. Ne náhodou sbírá už několik let úspěchy ve vytrvalostních závodech Endurance a některé závodní týmy si nedokáží jiný závodní stroj ve své stáji ani představit. GSX-R žije a vypadá to že neztrácí na vitalitě. Elektronický věk je ale v plném proudu a pokud bude chtít udržet krok s ostatními rivaly, tak jí nezbude nic jiného než se pustit touto cestou. Pořádně si jí tedy zatím užijte, je totiž na pokraji vyhynutí svého druhu.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 74,5 x 57,3 mm, zdvihový objem 999 ccm, kompresní poměr 12,9:1. Největší výkon 185 koní (136 kW) při 11 500 1/min, největší točivý moment 117 N.m při 10 000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová anti-hopingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: hliníkový rám Deltabox, plně nastavitelná přední teleskopická vidlice typu upside-down (Showa BPF), Zadní kyvná vidlice s centrální pružící a tlumící jednotkou. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková (Brembo monoblock) o průměru 310 mm, radiálně uložený třmen, vzadu jednoduchá o průměru 220 mm s jednopístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 190/50 ZR17 vzadu. Rozvor 1405 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, provozní hmotnost 203 kg. Objem palivové nádrže 17,5 litrů.
Cena včetně DPH: 344 900 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 5.8.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky