Test Suzuki GSX1300R Hayabusa: japonská raketa

Třetí generace vysokovýkonného motocyklu, který se poprvé objevil na trhu před 22 lety, má rozhodně co nabídnout. Ani tvrdší emisní normy novou Hayabusu nepřipravily o nálepku jednoho z nejlépe zrychlujícího motocyklu planety.

Legenda je zpět! Asi nikdo to nečekal, ale v japonském Hamamatsu dokázali vzkřísit tenhle ikonický stroj a vyladit jej do podoby i pro přísnější emisní předpisy, ale přesto ponechat ty benefity, kvůli kterým si ji lidé kupovali. Třetí generace není nijak převratná, pokud se budeme bavit o její technické nebo elektronické výbavě, tak vlastně nic nového ve světě motocyklů nepřináší, avšak její standardní výbava je více než bohatá.

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (1).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (2).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (3).CR2

Zásadně byl upraven čtyřválcový řadový motor o objemu 1340 ccm nyní splňující Euro 5. Ten poskytuje i přes nižší výkon 190 koní (197 u druhé generace) stejný výsledek ve zrychlení na 400 metrů a v případě dobrých trakčních podmínek o dvě setiny lepší zrychlení na stokilometrovou metu (3,2 s). Zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost se v ideální konstelaci může odehrát za pouhých 3,2 sekundy, to je o dvě setiny lepší údaj než u předchůdce. A maximálka? Tachometr ukáže třístovku.

Přepracovaný čtyřválec má vylepšené mazání i chlazení, přičemž revizí prošly vačky a převodovka. Nová je antihoppingová spojka, objemnější airobox a elektronický plyn. Dvojice až obludně vypadajících koncovek výfukového potrubí ukrývá nově konstruovaný výfukový systém s dvěma katalyzátory. Novinka má změn samozřejmě daleko více, i když její silueta a rozměry odpovídají již zažité linii dvou jejích předchůdců. K vylepšenému rámu s dvojitými hliníkovými nosníky nebo plně nastavitelnému podvozku KYB či radiálním brzdičům Brembo se dostanu později, nejdříve si stříbrno-černou krásku kyprých tvarů pojďme trochu blíže prohlédnout.

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (20).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (5).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (7).CR2

Opravdu není moc motorek, které by byly už na první pohled tak jednoznačně k poznání. A Suzuki GSX1300R Hayabusa k nim právě patří. Celosvětově se motocyklu, který měl při svém příchodu v roce 1999 dosti zaoblené tvary, prodalo na 190 tisíc kusů. Na rozdíl od první a druhé generace byla novinka co do stylu přepracována, obzvlášť zaujmou ostřejší linie kapotáže, které se ovšem i nadále podřizují hlavně zachování co nejmenšího aerodynamického odporu.

A podle mých zkušeností je to znát. Pokud nejste zrovna dvoumetrový chlapík a dovedete se schovat za vyboulený větrný štítek, „busa“ s vámi poletí s větrem o závod. Stačí se pak při cestovní dvoustovce, kdy motor točí něco kolem sedmi tisíc otáček, jen zvednout a odpor těla vás i bez brzd dosti zpomalí. Funguje to, stejně jako přední výkonný LED světlomet, jízdní režimy (Active, Basic a Comfort) přepínatelné jednoduše výklopným ovladačem u levého palce, nebo obousměrný quickshifter.

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (11).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (10).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (18).CR2

Elektronická výbava nové Hayabusy zahrnuje i další vychytávky. Patří sem asistent rozjezdu do kopce (čtvrt tuny je zkrátka trochu znát), asistent pomalé jízdy, třístupňový launch control (nastavení otáček na max 4, 6 či 8 tisíc), aktivní omezovač rychlosti a samozřejmě tempomat. Důvodem téhle výbavy je fakt, že spíše než na závodním okruhu, tuhle chlapáckou mašinu uvidíte při rychlých přesunech na kvalitních silnicích a dálnicích.

Hayabusa není žádný supersport, ačkoliv její parametry hovoří jinak. Je to cestovní motocykl typu GT, ovšem v jejím případě bychom klidně mohli říct, že se jedná o ultracestovní stroj. Asi nikomu z vás by ten čertík ve vaší hlavě nedal spát, zejména, když sedláte takový motocykl, a tak se s ním pouštím na dálnici, abych si vyzkoušel, jestli dosáhnu omezovače rychlosti na hodnotě 300 km/h. Dosáhnu a zatraceně rychle! Doslova neuvěřitelně letí otáčky nahoru po zatažení za plný plyn a stejně rychle tak letí i rychlost motocyklu a je vlastně úplně jedno, jestli jste tam před tím měli 120 nebo 220 km/h. Ten zátah je neuvěřitelný a rychle návykový. Jen zhruba od rychlosti 150 km/h musím být doslova přilepený na nádrži, štítek by to určitě chtělo vyšší.

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (19).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (21).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (12).CR2

To, že máte cestovní motocykl pocítíte spíše v rychlých zatáčkách, kde se tak lehce nepřehazuje jako supersporty, ale díky své váze a nízkému těžišti si pořád drží svoji zvolenou stopu, přední kolo neodskakuje a je přilepené na asfaltu za všech povětrnostních podmínek. Zatáčky si užíváte i díky hladkému chodu spojky, kdy ji snadno zmáčknete jedním prstem a také díky rychlořazení. Jediné, na co si musíte opravdu dát pozor je rychlost. Jen těžko se totiž dá Busa udržet v klidu, stačí lehké brnknutí plynem a rázem jedete obcí místo padesátkou stopadesátkou.

Přes všechny změny a novou elektronickou výbavu zůstává Suzuki Hayabusa GSX1300R charakterově tím motocyklem ze staré dobré školy, se všemi součástmi a detaily, které fungovaly. Svědčí o tom i dobře čitelná přístrojová deska s tradiční čtveřicí analogových ukazatelů a informačním TFT displejem uprostřed. Skvělý přehled o dění za vámi poskytují zpětná zrcátka. Posaz za řídítky je díky velké 20litrové nádrži a vzadu umístěným stupačkám i ergonomickému vykrojení pro nohy dosti specificky v pohodlnějším předklonu a zadní „krovka“ překrývající sedátko značí, že málokdo tady bude vozit spolujezdce.

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (23).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (24).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (25).CR2

Ono zvládnout tenhle silný stroj není rozhodně zážitkem pro každého, i když přítulná dívka menšího vzrůstu by se za mě určitě schovala. Stačilo připnout si při jedné z jízd dvacetikilový batoh a hned jsem poznal, jak se změnilo těžiště při vyšších rychlostech i síly, které na mě působily. Zkrátka a dobře, na tomhle motocyklu třídy GT, který disponuje velmi stabilním podvozkem s rozvorem 1,5 metru a dobře dimenzovanými brzdami si uvědomíte, že zákony fyziky i aerodynamiky platí pro všechny. Podvozek dobře pohlcuje veškeré nerovnosti i ve velmi vysokých rychlostech.

Poněkud hrozivě vypadá pohotovostní hmotnost 264 kilogramů a pocítíte ho zejména, když potřebujete s Busou hnout na místě. Naštěstí má veškerou váhu přesunutou dole a co musím pochválit, je fakt, že i s takto těžkým motocyklem, jenž dokáže velmi dobře maskovat rychlost, se velmi předvídatelně jede. Zejména díky dobrému vedení, ideálnímu rozložení hmotnosti na nápravy (50:50), pevnému rámu a dobře dávkovatelnému brzdnému účinku. Pokud je třeba, přední monobloková Brembo Stylema propojená se zadním dvoupístkovým třmenem dovedou za dohledu náklonového ABS velmi briskně zastavit a aktivovat varovné blikače.

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (29)1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (27)1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (28)

Sečteno a podtrženo, já jsem si jízdu na tomhle znovuzrozeném hypermotocyklu opravdu užil a nová Hayabusa podle mě nabízí to nejlepší ze staré i nové doby. A zároveň za cenu, která je velmi konkurenceschopná. Pokud tedy hledáte něco na rychlé přesuny a máte dostatek zkušeností, poznejte ji i vy. Tahle japonská motorka má zkrátka nezaměnitelný charakter, vzhled a nabízí svému uživateli téměř nekonečný výkonový potenciál. Asi jako vůz kategorie GT s osmiválcem po kapotou.

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 81 x 65 mm, zdvihový objem 1255 cm3, kompresní poměr 10,5: 1. Největší výkon 140 kW (190 k) při 9700 ot/min, největší točivý moment: 150 Nm při 7000 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý páteřový rám. Přední teleskopická USD vidlice, průměr nosníků 43 mm, vzadu kyvná vidlice s centrální pružicí jednotkou. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá Brembo Stylema o průměru 320 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá Nissin, ventilovaná o průměru 240 mm s dvoupístkovým třmenem. Kola litá, třípaprsková o rozměru 17“. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 190/50 ZR 17 vzadu. Rozvor 1480 mm, výška sedla nad zemí 800 mm, světlá výška 125 mm, pohotovostní hmotnost 264 kg. Objem palivové nádrže 20 l.

Barevné provedení: černá se zlatými doplňky, stříbrná s červenými doplňky, bílá s modrými doplňky

Základní cena: 439 900 Kč vč. DPH

1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (26)1 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (4).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (6).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (8).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (9).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (14).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (15).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (16).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (17).CR21 Suzuki GSX1300R Hayabusa test (22).CR2

Foto: autor



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama