Test Yamaha R1

Supersportovní Yamaha R1 patří už léta k nejlepším strojů své třídy. I ve svém posledním vydání chce tento stroj nabídnout to nejlepší, ověřené zkušenostmi ze závodů mistrovství světa silničních motocyklů. Daří se mu to?

Tak zprvu je třeba říci, že vzhled modelu 2012 doznal spíše kosmetických změn, takže jej od předchůdců rozezná opravdu jen cvičené oko. U letošní novinky je upravena spodní část přední masky a světlometů, jiný je také tvar koncovek výfuků a spodní kapoty.

Změna techniky je už o něco výraznější. Nejdůležitější novinkou je šestistupňová kontrola trakce (TCS), ovládaná přepínačem na levém řídítku. TCS je možno nastavit v šesti úrovních nebo ji úplně vypnout. Kvůli tomuto ovladači se musel přesunout přepínač varovných blikačů do středu řídítek. Nová kontrola trakce funguje tak plynule a jemně, že při nastavení na šestý stupeň při průjezdu zatáčkou ani neucítíte zásah elektroniky a pouze registrujete blikající kontrolku na palubní desce. Tento účelný pomocník má na motocyklu s výkonem 182 koní rozhodně své místo.

Další elektronickou vychytávkou je možnost volby palivové mapy. Můžete si vybrat ze tří nastavení a ty měnit i v průběhu jízdy, avšak pouze při zavřeném plynu. Po nastartování se motor automaticky přepne do modu standard, a je už jen na vás, zda zvolíte ostré „áčko“ nebo v případě deště či horší adhezi trochu hodnější „béčko“. Nové jsou na tomto modelu také přední duální projekční světlomety se solenoidovou cívkou. Objem motoru zůstal nezměněn a stále využívá systém klikové hřídele zvaný Big Bang, což značí hřídel s přesazenými čepy a nepravidelným intervalem zapalování, který byl samozřejmě převzat ze závodních strojů a japonská Yamaha byla první, kdo jej použil v sériové verzi motocyklu.

A teď už k samotné jízdě na bílém stroji. Ergonomie je striktně závodní a velká část vaší váhy visí na rukou. Nedá se říci, že by byla nepohodlná, ale přece jen je to supersportovní stroj, takže po nějakých zhruba 150 kilometrech jsem potřeboval zastavit a trochu se protáhnout. Jízdu ve městě si na tomhle superbiku asi moc neužijete, protože po většinu času pojedete na jedničku a sem tam se vám podaří zařadit dvojku. Jakmile však minete ceduli oznamující konec obce, a konečně dáte druhému rychlostnímu stupni možnost trochu se rozjet, při letmém pohledu na tachometr zjistíte, že jste právě překročili rychlostní limit určený pro dálnice. R1 je neuvěřitelně rychlá a to svým vlastním zvláštním způsobem, kdy to neuvěřitelné zrychlení a nelegální rychlost ani nevnímáte.

Tahle motorka vyrazí vpřed tak nějak lehce, měkce a bez námahy a vy při pohledu na aktuální rychlost nevěříte vlastním očím. Při vysokých rychlostech, začínajících číslicí dvě, jede tahle raketa jak po magnetickém polštáři, a nezaznamenáte jakoukoli sebemenší nervozitu nebo impuls, že už jedete moc rychle. Ale pozor, v běžném provozu tuto vlastnost musíte mít stále na paměti. Tento stroj je samozřejmě určen pro lidi, kteří nejen že už mají nějaké zkušenosti, ale především těm, kteří přemýšlejí hlavou. Velký posun vpřed jsem zaznamenal v ovladatelnosti „er jedničky“ oproti prvním generacím, a to zvláště při pomalé jízdě. Je opravdu výborná. Při průjezdu zatáčkou se s ní nemusíte prát, tahle motorka vykrajuje oblouky s absolutní jistotou a přesností. O věcech jako brzdy, pérování, převodovka se ani nebudu rozepisovat, protože bych pouze opakoval, že fungují skvěle. Motor je však kapitola sama pro sebe. Do pěti tisíc otáček žádnou velkou sílu nečekejte, jakmile se ale dostanete nad tuto hranici, výkon 182 koní a točivý moment dosahující hodnoty 115 newtonmetrů vás doslova vystřelí vpřed až k maximu, které vrcholí při 12 500 otáčkách.

R1 je čistokrevný závodní stroj a od toho se odvíjí jeho použití a případní budoucí majitelé, kteří jej spíš než v běžném provozu budou naplno využívat na uzavřené trati.

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený, čtyřdobý čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem, elektronické vstřikování paliva. Zdvihový objem 998 ccm, kompresní poměr 12,7:1, vrtání a zdvih 78 x 52.2 mm. Největší výkon 134 kW při 12 500 1/min, největší točivý moment 115 N.m při 10 000 1/min, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Rám z lehké slitiny, převrácená přední vidlice upside-down, průměr nosníků 43 mm, zdvih 120 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka Monoshock, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá, o průměru 310 mm, se šestipístkovým, radiálně uloženým třmenem, vzadu jednoduchá, ventilovaná, o průměru 220 mm, s jednopístkovým třmenem. Kola litá 17“. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 190/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1415 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, hmotnost včetně náplní 206 kg. Objem palivové nádrže 18 l

Cena vč. DPH: 374 990 Kč

R12012 R1201209R12012 R1201210R12012 R1201211R12012 R1201201R12012 R1201202R12012 R1201203R12012 R1201204R12012 R1201205R12012 R1201206R12012 R1201207R112012 R1120124R112012 R1120123R112012 R1120122R112012 R1120121



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama