Yamaha R1: supersport slaví 20. narozeniny
- Publikovno: 24.9.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
V tomto týdnu přesně před dvaceti lety obletěly svět fotografie nového superbiku Yamaha R1. Můžeme bez obav tvrdit, že to byl revoluční model, který ani po dvaceti letech neztratil špetku svého kouzla a klidně by si to mohl na závodní trati rozdat i s některými současnými supersporty.
Tedy vlastně úplně moje první reakce byla: „To už je vážně dvacet let?“ Vždyť když se podíváte na úplně první model R1, přijde vám jako dvacetiletá mašina? Absolutně ne. Její sportovní přikrčený vzhled s hladkými liniemi je pořád nadčasový, její pohled s dvěma široce otevřenýma očima připomínající tygra na lovu pořád budí respekt. Yamaha před dvaceti lety přišla s lehkým, rychlým a nadupaným superbikem a tenhle styl ji vydržel až dodnes.
Yamaha R1 byla první a všichni konkurenti se ji snažili se svými sportovními stroji co nejvíce a co nejdříve přiblížit, ale první je vždy jen jeden. Yamaha na svém superbiku představila inovativní masivní a silný rám ze slitiny hliníku, měla plně stavitelné tlumiče, monoblokové brzdiče KYB, rozvor 1400 mm, 177 kg suché váhy a výkon neuvěřitelných 150 koní. Ovšem to, čím se lišila nejvíc, bylo její propojení motoru a převodovky s šasí.
Díky novému kratšímu motoru se jí ho podařilo lépe integrovat do rámu a tím také snadněji optimalizovala těžiště motocyklu. Světové prvenství si získala také díky elektronicky ovládané proměnné délce sání YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake). Yamaha byla na svém litrovém čtyřválci vybavena systémem přímého vstřikování. Díky delší kyvné vidlici se stala stabilnější a mnohem lépe zvládala trakci zejména při výjezdu ze zatáček.
Když Yamaha v roce 1997 testovala svůj nový motocykl ještě před jeho představením, všichni si mysleli, že to bude nová 750ka. Nikdo nečekal, že jim o pár týdnů později Colin Edwards a Scott Russell představí stroj, který bude poháněn kompaktním motorem o obsahu 1000 ccm. V tu chvíli všechny ty atraktivní motocykly, jako Ducati 916, byly odsunuty stranou. Nic nebylo tak pokročilé, jako eR-jednička.
Kolegové z britského Motorcycle News nafotili jedinečnou kolekci fotografií, kde vzali první model Yamaha R1 z roku 1998 s označením 4XV a porovnali ji s nejnovější R1M 2017. Tak která se vám líbí víc?
zdroj: MCN
- Přidat komentář +
- Publikováno: 24.9.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- dnes - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
- včera - MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech
- včera - MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi
- včera - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 19.12. - MS Women - WorldWCR 2025 - 25 startujících žen
Další z rubriky
- 10.12. - Indian Motorcycle v Evropě končí se vzduchem chlazenými motory
- 23.9. - BMW R 1300 GS Adventure: představení na českém trhu
- 6.9. - The Maestro 4.0 Ducati 30° Anniversario 916: unikátní hodinky pro sběratele
- 4.9. - Harley-Davidson Summer Vibes Ride 2024: tenkrát na Východě
- 28.8. - Tip na víkend: All American Fest 2024
- 16.8. - BMW CE 02 eParkourer: stavba od Vagabund