Yamaha YZF-R1 2020: ve stylu MotoGP
- Publikovno: 1.8.2019
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Yamaha R1 vždy patřila mezi špičku v kategorii supersportovních motocyklů a s každou novou generací se posouvá její technická vyspělost o úroveň dál. Její design je nepřehlédnutelný a jednoznačně patří mezi nejkrásnější motocykly, jaké kdy v japonské firmě Yamaha vznikly.
Při stavbě legendárního modelu YZF-R1, nepřistoupila Yamaha na žádné kompromisy. Uvedení tohoto přelomového modelu na trh se v roce 2009 stalo jedním z nejvýznamnějších konstrukčních milníků, neboť byl použit revoluční motor s klikovým hřídelem „crossplane„. Yamaha zde využila technologii klikového hřídele „crossplane“ s rameny pootočenými o 90 stupňů, která zajišťuje silný, lineární točivý moment. Požitek z jízdy na supersportu s vysokým využitelným výkonem se dostal na zcela novou úroveň.
V roce 2015 byla představena zcela nová generace elektronického řízení, model sice nesl stejné typové označení jako jeho předchůdci, byl však prakticky zcela novým motocyklem a mezníkem v přerodu modelu YZF-R1 z analogové doby do digitálního světa. V roce 2018 byly zavedeny ještě propracovanější elektronické technologie pro podporu jízdy.
V roce 2020 dostává YZF-R1 společně s vylepšeným motorem a přepracovaným podvozkem nový radikální závodní vzhled ve stylu MotoGP. DNA modelu M1 je na první pohled patrná v agresivně tvarované přední kapotáži a závodním štítu. Nově tvarované LED světlomety a přepracovaná obrysová LED světla dále podtrhují radikální vzhled motocyklu, jehož aerodynamická účinnost se zvýšila o více než 5%. Nově tvarovaná boční kapotáž splývá s palivovou nádrží a výsledkem je čistý vzhled podtržený barvami ladícími s dolními panely nádrže. Dolní část kapotáže zakrývající výfukový systém je nyní vyrobena z titanu.
Čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 998 ccm s klikovým hřídelem „crossplane", který zajišťuje nepravidelný interval zapalování 270° - 180° - 90° - 180° a maximální výkon 200 k při otáčkách 13 500 1/min, disponuje motor motocyklu YZF-R1 vysokým lineárním točivým momentem, přičemž splňuje požadavky emisní normy Euro 5. Konstruktéři vyladili výkon motoru ve vysokých otáčkách použitím nově navržených jednostranně uložených vahadel a nových profilů vaček, které se starají o optimalizovaný zdvih a stabilnější otevírání a zavírání ventilů ve vysokých otáčkách za účelem zajištění plynulejšího a efektivnějšího chodu motoru.
Jednou z významných změn je nově tvarované sání, které tvoří přepracovaná hlava válců a nové umístění sestavy vstřikovačů optimalizující výkon motoru. Škrticí klapky jsou posunuty blíže ke spalovacím komorám, což snižuje objem sání a zajišťuje vyšší stabilitu i účinnost spalování. Nové vstřikovací trysky Bosch už nejsou umístěny pod škrticími klapkami o průměru 45 mm, ale v jejich horní části. Nové vstřikovače s 10 otvory dodávají palivo do spalovacích komor kratší cestou a nabízejí tak širší úhel rozstřiku 21,5 stupně, což zvyšuje účinnost spalování. Mezi další modernizace patří přepracovaný výfukový systém se 4 katalyzátory. Dva se nacházejí před výfukovou komorou a dva vzadu.
Podvozek tvoří 43mm vidlice Kayaba se zdvihem 120 mm. Nově navržené tlumicí ventily s novou vícevrstvou konstrukcí a snížená tuhost pružin vidlice s novým množstvím oleje poskytují jezdci přesnější odezvu od vozovky, čímž zajišťují bezprostřednější, přirozenější pocit z řízení. Změny předního odpružení doplňuje upravený tlumič řízení a nové nastavení zadního tlumiče.
Dva 320mm přední kotouče s monoblokovými třmeny byly opatřeny novým materiálem brzdového obložení s vysokým třením, který zaručuje vysoký brzdný výkon. Nejnovější pneumatiky Bridgestone Battlax RS11 nabízejí skvělou trakci a dokonalý pocit z jízdy, takže jezdec může v případě potřeby jet až na hranici možností.
Motocykl YZF-R1 byl jako první vybaven moderní umělou inteligencí v podobě šestiosé inerciální měřicí jednotky (IMU). Jednotka IMU je vybavena gyroskopy a snímači přetížení, které monitorují sklon, náklon a stáčení, a akcelerometrem měřícím zrychlení ve směru zepředu dozadu, shora dolů a zleva doprava. Data o aktuálním stavu stroje přenáší 125krát za sekundu do jednotky ECU, která řídí pokročilé elektronické jízdní asistenty. V roce 2020 bude moci tento supersport využívat dvě nové vyspělé technologie elektronického řízení, které maximalizují potenciál stroje na závodních tratích.
Nový systém řízení brzdění (BC) umožňuje jezdci vybírat mezi dvěma režimy systému ABS - BC1 a BC2. V režimu BC1 je citlivost systému ABS pevně nastavena, zatímco režim BC2 umožňuje proměnnou citlivost systému ABS závisející na úhlu náklonu stroje a jeho poloze. V režimu BC2 se citlivost systému ABS a rychlost zásahu zvyšují při úhlu naklonění, což přináší vyšší jistotu a lepší ovladatelnost v zatáčkách.
K působivým elektronickým řídicím technologiím motocyklu YZF-R1 nově patří systém brzdění motorem (EBM), který jezdcům umožňuje volit ze tří úrovní účinku brzdění motorem (vysoký - střední - nízký). Systém řízení rozjezdu (LCS) motocyklu nabízí lepší ovladatelnost na startech závodů. Pro rok 2020 byl režim LCS1 upraven tak, aby se aktivoval při otáčkách 9 000 1/min a úhlu otevření škrticí klapky 41 stupňů. Po doplnění systémů BC a EBM a úpravě systému LCS disponuje YZF-R1 2020 celkem sedmi různými typy elektronických jízdních asistentů a řídicích funkcí. Displej TFT LCD modelu YZF-R1 byl upraven a nyní obsahuje rovněž indikátory nového systému řízení brzdění (BC) a systému brzdění motorem (EBM).
Motocykl Yamaha YZF-R1 2020 bude k dispozici od září 2019 a to ve dvou barevných provedeních: modré Yamaha Blue DPBMC a černé Tech Black SMX/MBL2.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 1.8.2019
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 28.12. - Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu
- 27.12. - Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory!
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
Další z rubriky
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 20.12. - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou