Yamaha R9: supersport s tříválcovým motorem
- Publikovno: 11.10.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Poté, co Yamaha oznámila, že model R1 bude pouze okruhovou záležitostí, citelně jim v nabídce chyběl silný supersport, se kterým by se dalo vyjet i do běžného provozu. Nikdo však nečekal, že jej tak brzy nahradí řadový tříválec usazený v nejlehčím hliníkovém rámu Deltabox. Model R9 má ostře řezané rysy s aerodynamickými křidélky.
Už více než čtvrt století jsou u Yamhay motocykly s označením „R“ synonymem rychlosti, výkonu a jedinečného stylu. Jako první představili v roce 1998 model R1, který o rok později následoval slabší R6 a R7. V průběhu času zjistili, že je nejlepší vychovávat své „závodníky“ už od jejich prvních kilometrů a v roce 2008 představují malou raketu R125. V roce 2015 začíná hrát hlavní roli v kategorii supersportů elektronika a Yamaha do svých motocyklů dává tu nejlepší co má, elektroniku ze speciálů MotoGP a představuje novou generaci modelů R1 a okruhovou verzi R1M. V roce 2021 představuje Yamaha R7 se zcela novým dvouválcovým motorem CP2.
V příštím roce se k těmto slavným supersportům připojí se zcela novým strojem a bude mít stejné DNA, jako celá R řada, navíc bude R9 nejsilnějším motocyklem, se kterým budete moci vyrazit do běžného provozu neboť se Yamaha rozhodla, že se jejich ikonické modely R1 stanou pouze okruhovými stroji, v nabídce budou mít buď verzi R1 RACE nebo R1 GYTR. V nabídce pro běžné jezdění tak budou mít modely R125, R3, R7 a R9 a vyznavači okruhového ježdění si budou moci vybrat mezi čtyřmi stroji, R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR a R6 RACE.
Stejně jako ostatní modely z řady R, ani R9 nebude jiná. I ona bude mít svůj vzhled inspirovaný závodními speciály z MotoGP, její ostré linie jasně říkají, do jaké kategorie motocyklů patří. To vše navíc umocňují přítlačná křidélka umístěná těsně pod světly, která snižují vztlak předního kola v přímém směru o 6–7% a v náklonu až 10%, vzduchový kanál ve tvaru písmene „M“ s jednou čočkou světlometu a dvojité LED světla.
Poháněný bude kapalinou chlazeným řadovým tříválcovým motorem CP3 o zdvihovém objemu 890 cm3, který už můžete znát například z modelu XSR900 GP nebo MT-09, který si můžete nově pořídit s automatickou převodovkou. Pro potřeby modelu R9 má poupravené parametry vrtání a zdvihu na 78 × 62 mm a kompresní poměr 11,5:1. Maximální výkon má hodnotu 119 koní v 10 000 otáčkách a maximální točivý moment je 93 Nm v 7 000 otáčkách. Jeho typickým projevem zůstane i „řev“ motoru, který je charakteristickým znakem a jednoznačně z vás udělá nepřehlédnutelného účastníka provozu.
Motocykl je vybaven tempomatem, který lze aktivovat od třetího rychlostního stupně a rychlosti vyšší než je 40 km/h. Veškerá elektronická výbava je řízena šestiosou inerciální jednotkou IMU z modelu R1. Ve výbavě budete mít jízdní režimy Sport, Street a Rain, dva indidivudálně nastavitelné a čtyři okruhové režimy Track. Nepřijdete ani o ABS s možností vypnutí na zadním kole, rychlořazení, kontrolu trakce, brzdění motorem, regulátor prokluzu, systém kontroly prokluzu a kontrolu zdvihu předních kol. Pro ideální a velmi rychlý start do závodu můžete využít sytém Launch Control. No není toho zrovna málo, co říkáte?
Motor je usazen ve zcela novém hliníkovém rámu Deltabox, který byl vyvinut speciálně pro tento model. Váží jen 9,7 kilogramů a je nejlehčím rámem, který kdy byl použit pro jakýkoliv supersport značky Yamaha. Provozní hmotnost motocyklu je jen 195 kilogramů a sedlo je ve výšce 830 mm. Stupačky jsou nastavitelné ve dvou polohách. Do nádrže se vejde 14 litrů paliva.
Podvozek je tvořen plně nastavitelnými komponenty značky KYB, přední USD vidlice s povrchovou úpravou Kashima ve zlaté barvě má průměr 43mm a je vybavena individuálními regulátory odskoku a komprese na levé a pravé noze vidlice. Každou z nich lze nastavit samostatně, přičemž pravá noha k tlumení odskoku a levá komprese. O rychlý brzdný efekt se postarají čtyřpístkové monobloky Brembo Stylema zakusující se do předních 320 mm kotoučů a brzdící litá hliníková kola obutá do pneumatik Bridgestone Battlax Hypersport RS11. Brzdové hadičky jsou opletené nerezovou ocelí. Radiální hlavní válec Brembo je vybaven pístkem, který se pohybuje ve směru rovnoběžném se zdvihem brzdové páky a lineárně vyvíjí tlak při stisku páky.
Veškeré informace se zobrazují na pětipalcovém plnobarevném TFT displeji. Zvolit si budete moci mezi čtyřmi možnostmi zobrazení, přičemž režim Track zobrazuje pouze informace důležité při jízdě na trati, včetně časovače kol. Pomocí aplikace MyRide jej můžete propojit s chytrým telefonem a využít tak speciální příplatkovou aplikaci Y-TRAC určenou obvykle jen pro profesionální jezdce. Ta umožňuje zaznamenávat časy na kolo a sektory a také údaje o stroji včetně úhlu náklonu, otáček motoru, polohy převodového stupně, rychlosti, polohy škrticí klapky a úrovně podpory elektronických podpůrných systémů, jako je kontrola trakce.
Údaje o poloze GPS lze předávat prostřednictvím chytrého telefonu jezdce, ale pokud chce jezdec na motocyklu používat jednotku GPS, lze systém Y-TRAC propojit se zařízením Garmin GLO2. Y-Trac také nabízí možnost „virtuálního pitboardu“, kdy můžou mechanici z boxů posílat zprávy na palubní desku jezdce během jízdy na trati. Model R9 bude dostupný od března příštího roku ve dvou barevných variantách, modré Icon Blue a černé Tech Black.
Zdroj: Yamaha Motor Europe
- Přidat komentář +
- Publikováno: 11.10.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem