Yamaha XSR900 GP: pocta legendám Grand Prix

Model XSR900 má Yamaha ve své nabídce už od roku 2016, letos si jej můžete pořídit ve verzi GP, která vzdává hold některým z nejslavnějších závodních strojů Grand Prix z 80.let, ovšem vybavené nejnovějšími technologiemi, včetně šestiosé řídicí jednotky IMU odvozené od modelu R1.

Vůbec první motocykl Yamaha, model YA-1, vyhrál v roce 1955 krátce po založení společnosti závod Mount Fuji Ascent Race. Poprvé se zúčastnila mistrovství světa silničních motocyklů při Velké ceně Francie. Svůj první titul ve třídě premier class získala v 70. letech s fenomenálním italským pilotem Giacomem Agostinim.

1 Yamaha XSR900 GP (24)1 Yamaha XSR900 GP (19)

V osmdesátých letech se Yamaha nesmazatelně zapsala do historie „Zlaté éry“ závodů Grand Prix. Kenny Roberts si v roce 1980 dojel na svém motocyklu YZR500 pro třetí titul v řadě, ale po tomto úspěchu prožila Yamaha několik náročných sezón v boji o prvenství se svými soupeři. Rozhodla se proto přehodnotit přístup a zaměřit se nově na vývoj závodních motocyklů s důrazem na souhru jezdce se strojem. Yamaha získala v letech 1984–1992 šest titulů z Grand Prix v kategorii do 500 ccm.

Po přechodu na štíhlejší motor V4 v roce 1982 se konstruktéři zaměřili na vývoj rámu, do kterého by se tato pohonná jednotka vešla. Záměrem bylo vyrobit rám stejně široký jako motor V4, aby ho obepínal jako klec. Vznikl tak dnes již kultovní rám Deltabox, který se poprvé objevil na stroji YZR500 OW61 určeném pro Grand Prix v roce 1982. Deltabox nabízel vynikající tuhost a zpětnou vazbu právě tam, kde ji jezdec nejvíce potřebuje, a představoval tak významný krok vpřed, že o pouhé tři roky později jej Yamaha poprvé použila u sériového modelu TZR250, který přenesl vlastnosti továrního závodního stroje YZR na silnici.

Řada Sport Heritage je poctou nejznámějším strojům z historie značky. Kombinuje retro design s nejmodernějšími technologiemi výkonných motorů a šasi. Každý model XSR čerpá inspiraci a designové prvky z nejvýznamnějších motocyklů vyrobených Yamahou v průběhu její 68leté historie a zároveň je propojuje s moderními jízdními technologiemi.

Model XSR900, byl poprvé uveden na trh v roce 2016, jednalo se o historický roadster s designovými prvky převzatými ze závodních strojů z 80. a 90. let. Jeho test si můžete přečíst zde. O pět let později přichází jeho druhá generace a v té příští sezóně se představí ve verzi XSR900 GP, kterou vzdává hold nejslavnějším závodním strojům z minulosti.

1 Yamaha XSR900 GP (20)1 Yamaha XSR900 GP (25)

V 80. letech se typické zaoblené kapotáže ze 70. let začaly měnit k „hranatějšímu“ designu, který se objevoval od poloviny 80. let. Tyto hranatější tvary určily trend pro následující desetiletí nejen u závodních strojů Grand Prix, ale i u sériově vyráběných motocyklů. Horní kapotáž modelu XSR900 GP tuto éru připomíná. Pro zachování vzhledu závodního motocyklu byl kulatý LED světlomet modelu XSR900 nahrazen modulem s kompaktní čočkou, který je ukryt v přední kapotážií.

Kapotáž s rámem spojuje trubková konstrukce a rovné konzoly podpírající přístrojovou desku vytvářejí z pohledu jezdce skutečný dojem zlaté éry. Pro zdůraznění klasického pocitu z kokpitu je horní vzpěra kapotáže podepřena maticovou konstrukcí, která je identická s konstrukcí použitou u původního modelu TZ250. Tato konstrukce je závodním způsobem upevněna pomocí beta čepu. Je to poprvé, kdy Yamaha použila toto upevnění u sériově vyráběného modelu pro běžné silniční použití.

1 Yamaha XSR900 GP (8)1 Yamaha XSR900 GP (9)

Barevně sladěný potah sedla se nasazuje na sedlo spolujezdce a dotváří tak závodní vzhled hranaté zadní části ve stylu 80. let, která ukrývá zadní světlo, zatímco zarážka sedla na horní části kapotáže sedla udržuje jezdce v poloze, aby si mohl vychutnat pocit zrychlení. Model XSR900 GP se bude vyrábět v barevném provedení inspirovaném stroji, na kterých jezdci jako Wayne Rainey, který získal v 80. a počátkem 90. let několik titulů z mistrovství světa Grand Prix v kubatuře do 500 ccm. Doplněný bude autentickými žlutými čísly na přední i zadní kapotáži. Šasi a kyvné rameno ve stylu Deltabox mají stříbrnou povrchovou úpravu.

Kokpit v závodním stylu doplňují samostatná „závodní“ řídítka a nabízejí sportovnější zážitek z jízdy. Stupačky, vyrobené z tlakově litého hliníku, se dají nastavit do dvou různých poloh, ale z výroby budou nastaveny do horní polohy, aby zdůraznily sportovnější jízdní pozici. Veškeré jízdní data se zobrazují na pětipalcovém barevném TFT displeji. Na výběr budete mít ze čtyřech různých motivů. Analogový otáčkoměr je v tradičním stylu závodních motocyklů minulých let.

1 Yamaha XSR900 GP (11)1 Yamaha XSR900 GP (12)

I nadále bude jeho srdcem motor CP3 se zdvihovým objemem 890 ccm s výkonem 119 koní a točivým momentem 93 Nm. Do výbavy dostane šestiosou řídící jednotku IMU, kterou Yamaha používá v supersportu R1 a s ní spolupracující asistenční systémy citlivými na náklon motocyklu, tedy systém kontroly trakce (TCS), systému kontroly skluzu (SCS) a systému kontroly zdvihu předního kola (LIF) a systému kontroly brzd (BC). V základu je také obousměrné rychlořazení.

Do výbavy dostanete i tři přednastavené jízdní režimy Sport, Street a Rain a režim Custom, který vám umožní vaše vlastní nastavení. Vše si můžete jednoduše nastavit pomocí vašeho chytrého telefonu a aplikace MyRide. Díky tomuto propojení můžete přijímat hovory, zprávy, poslouchat muziku, ale také využívat navigaci. Zcela nové jsou integrované spínače na řídítkách, která umožňují ovládání více funkcí.

1 Yamaha XSR900 GP (2)1 Yamaha XSR900 GP (4)

Přední upside down vidlice KYB jsou plně nastavitelné pro předpětí a kompresní tlumení i tlumení odskoku. Zadní odpružení s přepákováním aktivuje nakloněný plně nastavitelný tlumič KYB, díky dálkovému nastavení předpětí je přizpůsobení jízdy snadnější. Radiální přední hlavní brzdový válec Brembo bezpečně a rychle zbrzdí lehká kovaná kola Spinforged, která jsou obuta do nových pneumatik Bridgestone Battlax Hypersport S23. Nový model XSR900 GP bude k dispozici ve dvou barvách Legend Red a Power Grey. Do prodeje se dostane až v příštím roce, cena ještě nebyla stanovena.

1 Yamaha XSR900 GP (1)1 Yamaha XSR900 GP (3)1 Yamaha XSR900 GP (6)1 Yamaha XSR900 GP (7)1 Yamaha XSR900 GP (5)1 Yamaha XSR900 GP (21)1 Yamaha XSR900 GP (23)1 Yamaha XSR900 GP (22)1 Yamaha XSR900 GP (13)1 Yamaha XSR900 GP (15)1 Yamaha XSR900 GP (17)1 Yamaha XSR900 GP (14)1 Yamaha XSR900 GP (16)1 Yamaha XSR900 GP (18)1 Yamaha XSR900 GP (10)

Zdroj: Yamaha Motor Europe



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama