Reklama

Kdo byl, je a co dělá Karel Abraham?

Nizozemský motocyklový web Racesport.nl ve své pravidelné rubrice zpovídá bývalé úspěšné piloty Grand Prix. Tento týden dostal slovo český jezdec Karel Abraham a rozhovor s ním si přečtěte na našem webu Motoforum.cz.

„Mezinárodní hvězda road racingu včerejška, kam se poděla, co dělá dnes a jak se dívá na současné silniční závody? V této části položíme těmto hrdinům včerejška celou řadu (stejných) otázek. Tento týden: Karel Abraham.“

Kdo je Karel Abraham?

Jméno: Karel Abraham
Přezdívka: Abaja
Narozen: 02.01.1990
Národnost: česká
Místo pobytu: Monako
Začátek kariéry silničních závodů: 2001 minibikes
Působil v: Minibikes, 125cc, 250cc, Moto2, MotoGP, WorldSBK
Počet titulů: 0
Konec kariéry road racingu : 2019
Současná profese: ambasador Ducati, komentátor ČT Nova

Jak jste se dostal do kontaktu se silničními závody?

Ve srovnání s většinou ostatních jezdců nemám v rodině závodní zázemí. Už jako dítě jsem miloval motorky a pomalým a soustavným tlakem na rodiče jsem je přiměl, aby mně koupili první motorku. Pak jsem začal „vyzkoušet“ závodění s minibiky. A tím to všechno začalo.

S kterým jezdcem se na trati nejlépe bojovalo?

Za všechny ty roky jich bylo tolik. Můžu říct, že to byl většinou jeden konkrétní jezdec každou sezónu. S radostí mohu říci, že jsem ve stejném období závodil a sdílel trať s Valentinem Rossim.

Nejlepší motorka, na které jsi jezdil a proč?

To je těžká otázka. Z čistě závodního hlediska to byl dvoutaktní 250ccm. To je skutečný závodní motocykl. Tehdy to bylo mnohem víc o jezdci, řekl bych. Vůbec žádná elektronika. Miloval jsem ten motocykl!

Ale síla a technologie dnešních motocyklů MotoGP jsou neuvěřitelné. Systémy umožňují jet tak blízko k absolutní hranici, že to není v lidských silách. V dnešní době téměř nevidíte žádné highsidery a to vše díky elektronice.

Pokud se však bavíme o sériové motorce, je to bezpochyby Ducati Panigale. Ta motorka dokáže jet na trati tak rychle, že je to neuvěřitelné.

Jaká je vaše oblíbená trať, na které jste jel a proč?

Jednoduché – Phillip Island! Vsadím se, že tuto odpověď dá mnoho jezdců. Ostrov je úžasný, spali jsme v soukromých domech a po večerech grilovali, výhledy a samozřejmě fotky jsou úžasné a okruh samotný je prostě úžasný. Jsem typ jezdce, který má rád rychlé zatáčky, takže není divu, že zatáčka jedna je ta nejlepší zatáčka, jakou jsem kdy v životě jel. Když jsem se dostal na rovinku, pořád mi naskakuje husí kůže, jen když na to pomyslím. Líbí se mi rychlost na této trati. Je to prostě wooooow! Dávám také přednost chladnějším podmínkám před horkem a v ročním období, kdy MotoGP přijede do Austrálie, je tam obvykle příjemně a chladno.

Jakou nejpodivnější a nejveselejší věc jsi na závodech zažil?

Máte nějakou speciální vzpomínku na závodění v Nizozemsku?

Samozřejmě, že mám. Pamatuji si minimálně tři různé verze okruhu. Ten starý se zkratkou pro mistrovství Evropy. Ten starý dlouhý (před rokem 2005) pro mistrovství světa. Nové kratší a další verze.

Pamatuji si, že jsem tam jel velmi dobrý závod MotoGP, když jsem pár zatáček před cílem předjel dva jezdce. Bylo to jedno z nejlepších závěrečných kol mé kariéry.

A opět je Assen pěkný a hladký s několika nárazy. A také velmi rychle! Tak to se mi líbí!

To nejlepší, co si ze závodění odnesl:

Myslím, že jsem se naučil hodně o tom, jak se někdy vypořádat se stresem a frustrací. Také si myslím, že dokážu pracovat pod tlakem mnohem lépe než kdy jindy a v případě potřeby se rychle rozhodovat.

Ale jak možná myslíte, skutečná VĚC, kterou jsem si ze závodění nechal, je vítězný pohár 2010 (ve třídě Moto2 mistrovství světa Grand Prix), který je součástí mé sbírky.

Co jsi dělal po své aktivní závodní kariéře?

Konec nebyl moc hezký. Tehdy jsme měli ještě roční smlouvu, ale bohužel to tým nerespektoval. Abych byl upřímný, měl jsem to od tohoto týmu očekávat a možná jsem to také udělal. Sezóna se nevyvíjela tak dobře, jak jsme chtěli, hlavně proto, že některé části v týmu opravdu nefungovaly dobře. Myslím, že to ve skutečnosti nebyla chyba mechaniků... Takže poté jsem chtěl úplně pryč ze světa motocyklů. A to jsem dělal asi rok. Nicméně krátce poté mě Ducati oslovila, abych se zúčastnil akcí DRE. Zkusil jsem to a všechno šlo velmi dobře a teď dělám pro Ducati tolik práce, že jsem se dokonce stal jejich ambasadorem! Zároveň mě oslovila TV Nova. Jedná se o hlavního televizního zprostředkovatele MotoGP v České republice a na Slovensku. Za těch pár let jsme udělali hodně práce a nyní přijíždím k většině závodních víkendů speciálně pro TV jako komentátor a moderátor a někdy také pro Ducati. Musím říct, že jsem teď zaneprázdněnější než kdy jindy a miluji to!

Věnujete se ještě nějakým způsobem sportu?

Myslím, že na tuto otázku jsem již odpověděl výše.

Na jakém motocyklu z minulosti nebo současnosti bys chtěl jezdit?

Je vždy zábavné udělat pár kol na motocyklu MotoGP, ale rád bych znovu jel na dvoutaktu 500 ccm.

Ke kterému současnému jezdci máte velký respekt a proč?

Jsem si naprosto jistý, že každý jezdec na startovním roštu si zaslouží velký respekt. První nebo poslední, rozdíl není téměř žádný. Všechno jsou to skvělí jezdci, kteří jezdí na absolutní limit. Každý z nich má můj plný respekt!

Koho vidíš jako největšího (v současnosti aktivního) talenta road racingu a proč?

Když mluvíme o MotoGP, vypadá to, že Pedro Acosta má velmi zářnou budoucnost! V nižších kubaturách se to těžko pozná. Velmi často vidíme jezdce, který se zdá být další legendou, ale pak se něco stane a on bojuje. Svět MotoGP je opravdu tvrdý, bez ohledu na to, v jaké třídě jezdíte.

Kdo bude mistrem světa MotoGP a WorldSBK v roce 2024?

Zdá se to jako snadná odpověď...Francesco Bagnaia, ale jsem si jistý, že existují další jezdci, kteří mají velkou šanci ukrást jeho titul. Jako Jorge Martin. Je velmi agresivní. To by mu mohlo pomoci, ale také by ho to mohlo připravit o jeho šance.

Ve World Superbike si nejsem jistý. Uvidíme, zda Ducati opět dominuje v obou šampionátech!

Jak se na základě svých zkušeností díváte na aktuální vývoj v rámci mezinárodních silničních závodů?

Myslím, že MotoGP dosáhla ohromujícího počtu diváků. Neříkám, že je to správná cesta, ale trochu mi chybí starší způsob závodění. Žádné asfaltované sjezdové pruhy, ale tráva a štěrk. Loket na loket, předjíždění na limitu, žádná nebo i trochu elektroniky atd. Jen mi chybí trochu akce, abych tak řekl.

Chcete něco dodat?



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama